Data:

środa, 13 lipca 2011

Animacja poklatkowa - wprowadzenie

Postanowiłem sporządzić poradnik dla domowych hobbystów chcących zająć się animacją w technice stopmotion.
Poniżej zamieszczam niezbędne informacje do spokojnego rozpoczęcia własnej zabawy.

 Wpis będzie podlegał rozbudowie, więc dodajcie go sobie do zakładek.

Aktualizacje:





Na początku mojej przygody z animacją poklatkową (stopmotion) zdjęcia zacząłem robić aparatem fotograficznym Canon PowerShot A430 aby uzyskać jak najlepszą jakość.

Nie zdążyłem jeszcze zająć się tym na poważniej - w końcu oprócz rozwijania swojego hobby prowadzę zwyczajne życie a bawienie się stopmotion dla jednej osoby jest... bardzo czasochłonne ;) - a niedawno padła mi migawka w aparacie.
Nie był on szczególnie eksploatowany w animacji, ale używałem go też do robienia zdjęć wakacyjnych itp..
Na forach internetowych znalazłem wiele informacji na temat tej usterki i okazuje się, że cała seria tych aparatów była wadliwa i wielu ludzi ma ten sam problem. Uszkodzenie charakteryzuje się tym, że normalnie działa nagrywanie filmów, ale zdjęcia wychodzą po prostu zepsute.
Z tego co się zdążyłem zorientować cena naprawy wyniosłaby kilkaset złotych, więc póki co odpuściłem sobie naprawę.

Aby móc dalej rozwijać swoje umiejętności w animacji zacząłem szukać nowego sprzętu: dobrej kamery internetowej lub zwykłej kamery cyfrowej (ale to drugie to raczej w przyszłości jeśli już;)) .
Tym razem chciałem mieć możliwość pracy z oprogramowaniem do animacji oferującym funkcję onion skin. Obecnie dysponuję starą i kiepskiej jakości kamerką internetową, która jeszcze jakoś daje radę a ostatnio przebiła sprawnością nawet nowy model kamery z firmy Apollo o czym piszę niżej ;)

 
Na początek słowniczek niezbędnych pojęć - przy pomocy Wikipedii:

Animacja poklatkowa, ang. Stop Motion (źródło) – animacja stworzona na podstawie klatek będących zdjęciami.

Onion skinning - (źródło) technologia pozwalająca widzieć wiele klatek jednocześnie - pomaga to w planowaniu kolejnych ruchów.

Chroma Key - (źródło) (inaczej: bluescreen, greenscreen, blue box) to technika obróbki obrazu polegająca na zamianie tła o w miarę jednolitym kolorze (pierwotnie niebieskim, stąd nazwa) na dowolny obraz. Jeśli budujemy wszystkie dekoracje sami to nie będziemy potrzebować funkcji chroma key, która służy do usuwania tła (zielonego lub niebieskiego materiału), na którym robiliśmy zdjęcia i zastępowania go zdjęciem lub plikiem wideo, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze - technika ta jest powszechnie stosowana w kinematografii.

Time-lapse - (źródło pl. / źródło ang.) Film poklatkowy, fotografia poklatkowa - technika pozwalająca lepiej zobaczyć procesy zbyt powolne dla ludzkiej percepcji. Polega na wykonywaniu zdjęć w (stosunkowo) dużych odstępach czasu a następnie wyświetlanie ich w przyśpieszonym tempie. W ten sposób procesy trwające w rzeczywistości całymi godzinami, czy nawet dniami można obejrzeć w kilkanaście sekund.


Najważniejsze zagadnienie to czym robić zdjęcia.

Ogólnie są trzy sposoby pozyskania obrazu do animacji poklatkowej:

  • (Najgorszy) Cyfrowy aparat fotograficzny do wykonywania zdjęć ręcznie co naraża migawkę na szybkie zużycie. Można poszukać modelu mającego funkcję pracy w trybie kamery internetowej lub po prostu umożliwiającego sterowanie nim za pomocą programów komputerowych. Szukałem długo takiego sprzętu i niestety ale nic nie znalazłem. Sprzedawcy często mieli problem z określeniem czy dany aparat to potrafi - a co ciekawe nie każdy sklep pozwala podłączyć aparat do jakiegoś firmowego komputera i sprawdzić jego możliwości... Pracownik firmy Sony odpisał mi, że taką opcję mogą mieć, ale tylko modele z wyższej półki, których cena szybuje szybko w górę "już od tylko"... 2000 zł plus obiektywy itd.. Zbyt duży wydatek jak na małe domowe hobby. Można używać aparatu, ale te, które się do czegoś nadają są bardzo drogie.
  • (Średni) Kamera internetowa. Rozwiązanie najtańsze i raczej nie sprawiające wielkich kłopotów. Masowo wykorzystywane w domowej animacji poklatkowej. Kamerki internetowe na ogół współpracują z oprogramowaniem do animacji oferującym funkcję onion skin. Jednak jakość ich obrazu po prostu pozostawia wiele do życzenia w porównaniu do zdjęć z nawet najtańszego kompaktu. Ceny kamer oferujących lepszy obraz (ale nieznacznie) zaczynają się od 100 zł. Kupując kamerę internetową do animacji musimy zwrócić uwagę na jej mocowanie - w końcu nie będzie przymocowana do laptopa czy monitora tylko do jakiejś listwy, stołu, ewentualnie statywu. Musimy też zwrócić uwagę na sposób regulacji ostrości -o ile do rozmów z ciocią dobrze sprawdzi się autofocus o tyle do animacji musimy wybrać model z ręczną możliwością manipulacji focusem aby mieć pełną kontrolę nad zdjęciami. Po wielu starannie przygotowanych poszukiwaniach kupiłem kamerę Apollo AC-905. Model ten  przyciągnął mnie uniwersalnym uchwytem umożliwiającym zamontowanie jej praktycznie wszędzie (ma też wbudowanym gwint do statywów), manualnym focusem, niską ceną i praktycznie niczym więcej. Obraz sprawdziłem w sklepie - przeciętny (ale trochę lepszy od tego co daje moja stara kamerka) i bez dobrego oświetlenia ani rusz.
    W domu po zakupie sprawowała się nieźle do czasu gdy jej sterowniki zaczęły resetować mi kompa przy próbie włączenia podglądu. Stara kamerka jakiejś nieznanej firmy działa w porządku. Nie znalazłem pomocy w sieci, a nowe sterowniki ze strony producenta nic nie dały więc aby nie stracić 50 zł oddałem ją do sklepu otrzymując zwrot gotówki. Na razie dałem sobie spokój z poszukiwaniami kamery. Sklepy mają ich raczej mały wybór, nawet te duże jak ten "nie dla idiotów". A sklepy internetowe odpadają ze względu na niemożność dokładnego sprawdzenia sprzętu. Więc póki co zostałem ze starą kamerką NO-NAME o rozdzielczości 640x480 a o wartości może 10 zł ;). Niektórzy radzą sobie w ten sposób, że kamerkę używają do zdjęć podglądowych, a obok kamerki mając przymocowaną jakąkolwiek cyfrówkę robią nią zdjęcia "na sucho" aby uzyskać lepszą jakość obrazu- rozwiązanie upierdliwe i naraża migawkę, a w końcu animacja to tysiące pstryknięć, więc migawka zużywa się o wiele szybciej.
  • (Najlepszy) Kamera cyfrowa. Wykorzystuje się je do produkcji profesjonalnych animacji poklatkowych. Jednak cena najtańszego dobrego modelu (amatorskiego...) zaczyna się od 1000zł co też jest za dużym wydatkiem jak na domowe hobby. Nie mam doświadczenia z takim sprzętem i nawet jeszcze nie chodziłem za nim po sklepach. Przez kilka dni brałem udział w kursie ale z kamerą na kasety miniDV i był to kurs nie obejmujący pracy przy animacjach. Najważniejsze by kamera była na karty pamięci - jest to najłatwiejszy sposób dla domowych twórców na pracę z nagranym materiałem, bo przecież taka kamera nie będzie nam służyć tylko do animacji ale też do tradycyjnego nagrywania. Kupowanie taśm jest kosztowne, a do tego praca z takim materiałem może być dla amatora kłopotliwa i uciążliwa. Z kolei wbudowany dysk twardy może ulec uszkodzeniu i wtedy jest praktycznie już po kamerze, dlatego tylko karty pamięci. Kamer z wbudowaną nagrywarką płyt w ogóle nie biorę pod uwagę ponieważ takie rozwiązanie to czysty idiotyzm (wadliwość czystych płyt -chyba każdy się z tym zetknął- mimo systemu antywstrząsowego i tak trzeba uważać aby nie było błędów zapisu, a do tego szybko zużywający się mechanizm lasera). Drugim istotnym elementem który jest niezbędny jak przy kamerkach internetowych jest możliwość ręcznego ustawienia ostrości (focusa). Reszta parametrów jak optyczna stabilizacja obrazu oraz zoom też jest ważna (ale to tylko przy tradycyjnym filmowaniu), jednak każdy z tych parametrów ma realny wpływ na cenę urządzenia więc każdy i tak musi zdecydować sam. Wiadomo że taka co ma wszystko jest najlepsza (ale nie dajmy się kusić krotnością zoomu bo naprawdę różnie z tym bywa ;)) ale też najdroższa. Jak to jest z podłączaniem do kompa i z pracą z softem do animacji nie wiem nic konkretnego, dysponuję tylko wiedzą z anglojęzycznych serwisów dla animatorów, jednak wygląda na to, że tyle jest modeli i funkcji, że i tak trzeba to sprawdzać samemu. Do pracy z taką kamerą potrzebny nam będzie statyw , nawet imadłowy przykręcany do stołu lub jakieś rozwiązanie a'la złota rączka ;). Kamera cyfrowa dysponuje o niebo lepszą optyką od kamerek internetowych, jest mniej wrażliwa na niedoskonałości systemu oświetleniowego - ale bez przesady, w końcu obraz powstaje dzięki światłu ;).
Oświetlenie czyli zmora fotografa.

Oświetlenie, czyli jeden z najbardziej kłopotliwych elementów niezbędnych do animacji (fotografii) -dobór dobrego systemu oświetleniowego zależy od naszych potrzeb, wymagań i zasobów pieniężnych. Opiszę dwa obecnie najpopularniejsze domowe rozwiązania:
  • Żarówki tradycyjne. Tanie, ale mają dużo minusów. Ich światło często jest żółte przez co trudno jest skalibrować sprzęt do prawidłowej pracy - najbardziej kłopotliwa jest oczywiście powszechna kamerka internetowa. Nie ma ona opcji regulacji balansu bieli itp. więc fotki będą żółte (a obróbka każdego zdjęcia w programie graficznym to nieporozumienie ;)). Można się bawić w żarówki mleczne, dyfuzory itp, ale efekt i tak najczęściej jest marny. Do tego szybko się nagrzewają co może zaszkodzić naszemu planowi przy tworzeniu animacji z użyciem mas plastycznych, plastiku i innych deformujących się pod wpływem ciepła materiałów. Wadą jest też duża "prądożerność" co jest ważne przy stopmotion, gdzie proces realizacji animacji nie należy do najkrótszych.
  • Oświetlenie diodowe LED - Drogie - im więcej diod o większej mocy tym droższa lampa led. Zalety to białe światło, bardzo niskie zużycie energii, nie nagrzewa się oraz ma dłuższą żywotność. Wady, tak jak pisałem wcześniej cena, a do tego wąski kąt padania światła co może wymuszać używanie więcej niż jednej lampy. Produkowane są już profesjonalne reflektory fotograficzne LED o dużej mocy, jednak ich cena jest zbyt wysoka dla zwyczajnego człowieka, który potrzebuje światła dla swojego hobby. Obecnie używam jednej lampy LED za jakieś 25 zł o mocy 1,2 W. Gdy wrócę do animacji kupię zapewne drugą sztukę.
Oprogramowanie, czyli drogi ciąg dalszy.

Oprogramowanie. Są tutaj dwie opcje: darmowe i płatne. Na programy raczej stać mało kogo, dlatego opiszę jak najwięcej darmowych narzędzi.

  • Zdalne robienie zdjęć z podglądem poprzednich klatek (onion skin). Darmowe programy umożliwiające zdalne robienie zdjęć z funkcją podglądu ostatnich klatek (onion skin) to AnimatorDVSimple+ i Helium Frog Animator. AnimatorDVSimple+ oferuje tez funkcję Time lapse, którą możemy użyć do pokazania np. życia naszej ulicy w przyśpieszonym tempie.
  • Edycja zdjęć czyli klatek naszej animacji. Dobrze aby program oferował pracę na warstwach, opcję stempla (klonowania pikseli- przydatne np. do scen skoków naszych figurek aby wymazać trzymający je drut) i kilka innych opcji. Polecam Gimpa, Paint.NET (do działania wymaga pakietu Microsoft .NET Framework 3.5). , Inkspace, PhotoScape. Gimp potrafi naprawdę dużo i właściwie by wystarczył. Paint.NET jest dla tych, których odstrasza wygląd Gimpa z wieloma rozrzuconymi okienkami (co ma się niedługo zmienić). Inkspace pozwala tworzyć grafiki wektorowe - może się przydać np. do tworzenia tła, którego użyjemy po użyciu funkcji chroma key w programie wideo. PhotoScape łatwo i szybko pozwala w podstawowy sposób dostosować i poprawić zdjęcia- od niedawna ma funkcję klonowania pikseli.
  • Składanie animacji w całość. Do prostego poskładania animacji wystarczy chociażby Windowsowy Movie Maker czy inne podobne programy. Ale kłopoty zaczynają się przy dodawaniu efektów, usuwaniu tła (chroma key) czy podkładaniu dźwięków. Kłopotem jest dodanie więcej niż jednej ścieżek dźwiękowych. Do czego nam to? Aby podłożyć dźwięk tła otoczenia, w którym dzieje się akcja, dźwięki dialogów oraz innych odgłosów - oczywiście chodzi o to aby odtwarzane były jednocześnie np. dialog, odgłosy rozmawiających ludzi a do tego rżenie konia. I mamy kłopot. Droga na około to: zapisać gotową animację z odgłosem tła, później dodać do niej dialog i zapisać i następnie dodać odgłos zwierzęcia i znów zapisać. Kłopotliwe rozwiązanie a do tego każdy zapis pogarsza jakość naszego filmu jeśli mówimy o darmowych narzędziach jak Windows Movie Maker, ponieważ płatne programy często maja opcję niekompresowania pliku wynikowego. Osobiście posiadam płatny program Pinnacle Studio Plus 11 (100 zł dwa lata temu), ale jest to program "taki sobie". Ma tylko dwie ścieżki dźwiękowe, do tego wolno renderuje (czyli wprowadza zastosowane efekty) jest "ciężki" i przez te wady jest trochę irytujący. Oczywiście nie jest całkiem bezużyteczny. Używać go można z powodzeniem do efektów chroma key, obrazu w obrazie i jeszcze kilku innych drobniejszych rzeczy. Niektóre efekty są przydatne, jak np. efekt płomieni czy chmur oraz rozbudowane opcje chroma-key i luma-key.  Jednak niedawno testowałem demo programu Video Studio Pro X 4 z firmy Corel. Program ten wygrywa z Pinnacle szybkością działania, większą ilością ścieżek dźwiękowych oraz obsługą niektórych formatów, których program Pinnacle nie obsługuje jak np. pliki MOV. Jednak jest trochę droższy. Dodatkową funkcją na korzyść Corela jest opcja animacji poklatkowej z użyciem funkcji onion skin. Czyli inaczej mówiąc Corel Video Studio Pro X 4 może stanowić kompletne narzędzie do obróbki wideo dla domowych twórców animacji. Program ten ma oczywiście też taką opcję jak chroma key jak i wiele innych funkcji - jednak muszę uczciwie zaznaczyć, że Pinnacle ma więcej opcji przy dostosowywaniu kluczowania kolorem czy światłem. Jednak cena Corela to obecnie 300 zł. Jego starsza wersja czyli X 3 jest teraz do kupienia w wyprzedażach po 200 zł ale nie ma ona funkcji animacji poklatkowych i ogólnie nie posiada wielu usprawnień wprowadzonych w nowej wersji. Z darmowych programów oferujących tak zaawansowane opcje nie ma raczej nic. Jest kilka narzędzi, ale każde do czegoś innego a i tak  to nie to samo. Kiedyś używając przez jakiś czas odmianę Ubuntu dla twórców grafiki i filmów widziałem narzędzie do obróbki wideo z masą różnych opcji, ale nie testowałem go dłużej, ponieważ ze względu na większą praktyczność i efektywność pracy wróciłem do Windows. Ale może jeszcze kiedyś znów się przyjrzę temu Linuksowi i temu programowi.
  • Edycja audio, czyli nagrywanie dialogów i ogólna edycja plików dźwiękowych. Polecam darmowy Audacity. Ma on duże możliwości, ale nas interesuje głównie możliwość nagrywania dźwięków z różnych źródeł jak np. z mikrofonu czy z karty dźwiękowej, przycięcia pliku, wyciszenia wybranych fragmentów, zmiana tonacji itp. W Audacity możemy połączyć też kilka ścieżek dźwiękowych w jedną, ale bez podglądu z plikiem wideo, więc mogą wystąpić problemy z synchronizacją chyba, że będziemy jednocześnie zerkać na odtwarzany w tle plik wideo.  Możemy też użyć programu Power Sound Editor Free, który ma trochę inną konstrukcję od Audacity i dla początkujących jego obsługa jest chyba trochę bardziej intuicyjna-w PSE też możemy zmiksować kilka plików w jeden ale w Audacity mamy ładny podział na ścieżki a w PSE niczego takiego się nie dopatrzyłem, ale też się szczególnie nie przyglądałem bo Audacity mi wystarcza ;).
  • Programy pomocnicze służące do różnych zadań. Foto Mix - szybkie i łatwe usuwanie zielonego lub niebieskiego tła. FotoMorph -płynna animowana przemiana jednego obiektu w drugi z możliwością eksportu do pliku AVI. Reflet do tworzenia na zdjęciach animacji wody i zapisania jej w formacie AVI- poczytaj jak się to robi. Foto Sketcher - przerabianie zdjęć na rysunki i obrazy. Squirlz Water Reflections - dodawanie efektów falującej wody, deszczu i padającego śniegu do zdjęć i plików wideo.
    Photo Story -program do tworzenia pokazów zdjęć z podkładem muzycznym. Prosty, ale może się przydać.
    VideoSpin -program od firmy Pinnacle. Nie ma zaawansowanych opcji, ale jak na darmowe narzędzie to i tak jest nieźle.
    MonkeyJam – darmowy program do animacji rysunkowej jak i poklatkowej. Możliwość ustawienia FPS, wstawienia audio i eksportu do AVI. Wiedo poradniki do obejrzenia np. na YouTube.
    Konwertery plików wideo i audio jak np. Any Video Converter. Pencil (pomoc do programu)- program do tradycyjnej animacji 2 D, umożliwia używanie grafik bitmapowych i wektorowych. CreaToon - program do animacji wycinankowych, od nie dawna za darmo - opis trochę nietypowej instalacji jest na stronie pobierania programu. CineGobs Keyer - darmowy program do kluczowania kolorem.
    W programach FotoMorph, FotoMix i Any Video Converter przy instalacji trzeba odznaczyć opcje instalacji dodatkowych komponentów jak Facemoods w FotoMorph i FotoMix oraz program do optymalizacji systemu w Any Video Converter - odznaczenie tych opcji spowoduje że zainstalowane zostaną jedynie programy bez dodatków. Z tego co wiem te programy nie są szkodliwe.

Krótkie wskazówki:
  • Chroma Key - W przypadku oprogramowania do animacji z funkcja onion skin otrzymujemy małe pliki filmowe, które wczytujemy w naszym programie wideo z opcją chroma key. W przypadku zdjęć z cyfrowki najpierw składamy animację ze zdjęć, możemy już dodać dźwięki. Zapisujemy jako plik filmowy. Następnie wczytujemy go i teraz używamy opcji chroma key. Pamiętajmy o dobrym oświetleniu tła ponieważ inaczej nasz program nie poradzi sobie z usunięciem całego koloru pozostawiając w wielu miejscach nieusunięte tło. Jak ktoś nie ma programu wideo z opcją chroma key to może pójść na około, ale ostrzegam, że będzie to ciężkie: otóż każde zdjęcie wczytujemy w programie graficznym i tam usuwamy zielony lub niebieski materiał jednocześnie wstawiając przygotowaną wcześniej grafikę/zdjęcie z tłem- operacja ta wymaga programu z obsługą warstw jak np. GIMP i ogromnej cierpliwości. Następnie gotowe zdjęcia wczytujemy do naszego programu do składania wideo i po podłożeniu dźwięków mamy gotowy film. W ten sam sposób możemy dodawać w programie graficznym różne efekty jak wybuchy, wystrzały itp.
  • Światło musimy dobierać w zależności do naszych potrzeb, możliwości sprzętu i o oczywiście do sceny... noc nie może być zbyt jasna ;)
  • Nagrywanie własnego głosu dla osoby nie ćwiczącej go wcześniej może być irytujące, a do tego najprawdopodobniej wszystkie postacie będą musiały mówić jednym słabo brzmiącym głosem - aktorzy po długich ćwiczeniach potrafią go odpowiednio zmieniać, ale jeśli nie jesteśmy po szkole filmowej czy teatralnej lepiej nagrywać dialogi w formie mamrotania, znanej z wielu profesjonalnych komercyjnych produkcji jak np. gry komputerowe firmy Lego, bajka poklatkowa Pingu, gra The Sims, baranek Shaun - wszystkie te dzieła łączy jedno: przejrzysta i łatwa do szybkiego zrozumienia konstrukcja scen - wszystkie wydarzenia są tak zaplanowane aby nie było problemu z ich zrozumieniem.
  • Ruch kamery. To jest jeden z tych elementów, które wprawiają w zachwyt w komercyjnych animacjach. Widzimy scenę gdzie różne obiekty i kukiełki są animowane, ale jednocześnie kamera szybuje tak jak ma to miejsce w zwykłych filmach. Zabieg taki pomaga ożywić animowany świat a dobrze zrealizowana praca kamery pomaga w opowiadaniu historii. Ale jest to cholernie trudne tzn. bardzo czasochłonne zadanie, zwłaszcza dla jednoosobowego studia ;). Więc moim zdaniem lepiej sobie takie atrakcje odpuścić, a bardziej przyłożyć się do klarownej konstrukcji scen. W wielu animacjach jak np. w baranku Shaunie widzimy, że kamera się nie rusza, ale za to występuje bardzo duża liczba statycznych ujęć obejmujących wiele planów i takie rozwiązanie polecam.

Inne przydatne adresy internetowe, kursy, poradniki itp.:

Jamendo - dobra, darmowa, legalna i profesjonalna muzyka
Musopen - muzyka klasyczna
Baza darmowych dźwięków 

AnimatorDV - wykaz kompatybilnego sprzętu przechwytującego obraz
AnimatorDV Simple+ On-line Video Tutorial
AnimatorDV Simple+ Quick Start (PDF)
AnimatorDV Manual 9.x (incl. Simple+ version) 

Polskie forum o różnych rodzajach animacji
Polska strona pomocy dla animatorów

Inkspace Tutorials - poradniki do programu Inkspace

Oficjalna strona Gimpa z poradnikami
Gimpuj.info- polskie forum użytkowników Gimpa. Masa poradników
Gimpowanie (j.pol) – Gimp w praktyce czyli zbiór dobrze napisanych porad. Możliwość pobrania poradnika w formacie PDF.

FOTOGRAFIA (j.pol i inne)-Podręcznik dla początkujących i średnio zaawansowanych. Podręcznik powstaje w formie stron wiki, ale można go zapisać do pliku PDF. Przy poszczególnych rozdziałach widnieją symbole mówiące o stopniu ich ukończenia, ponieważ książka jest w trakcie tworzenia.

Strobox.com (j.ang, ale to raczej nieistotne w tym wypadku) – w serwisie znajdziemy różne zdjęcia, które można klikać i oglądać ich parametry techniczne. Bardzo pomocne są schematy pokazujące ustawienie fotografowanego obiektu oraz źródeł światła. Oczywiście można też wrzucać tam własne fotki w celu technicznego edukowania innych.

Bricks in Motion - strona z filmami poklatkowymi z udziałem figurek Lego
Brick Films -jak wyżej
Zbiór poradników na BrickFilms.com (j. ang.) – Obecnie znajdują się tam poradniki w następujących działach: Animation -animacja, Audio -dźwięk, Lighting -oświetlenie, Software -programy, Special Effects -efekty specjalne, Video -obróbka wideo, Writing/Scripting -pisanie scenariuszy, scenopisów, dialogów.

Dostosowywanie ludzików Lego i podobnych na EuroBricks.com (j.ang)- wątek na forum przedstawiający spis tematów -najwięcej o tworzeniu naklejek na torsy dla ludków.

Poradnik o przygotowywaniu całkowicie oklejonego ludka
(j.ang)


Stop Motion Magazine - darmowy magazyn w plikach PDF w języku angielskim o animacji poklatkowej. Na stronie tej umieszczone są też darmowe efekty specjalne w plikach MOV - są tam wystrzały, eksplozje itp. Jeśli nasz program nie obsługuje plików MOV możemy użyć darmowego konwertera wideo i przerobić taki plik np. na AVI.

Moje wcześniejsze artykuły traktujące o animacji poklatkowej:

Filmiki poklatkowe i historie w nich zawarte

Animacja poklatkowa i kwestie techniczne cz.1

Animacja poklatkowa i kwestie techniczne cz.2


Budowa własnego studia - przykładowe rozwiązania.





Jeśli ktoś chce coś dodać do tego artykułu - do czego zachęcam - to zapraszam do pozostawienia swych uwag w komentarzu poniżej.

1 komentarz:

  1. Zajmuję się animacją poklatkową plastelinową od 3 lat. Jestem obecnie na III roku studiów plastycznych i szukam literatury do pracy licencjackiej na temat animacji, oczywiście, najlepiej konkretnie plastelinowej, lub choć poklatkowej, może być w języku angielskim. Czy zna Pan może jakieś pozycje, które mogą mi się przydać w pracy? Z góry dziękuję i pozdrawiam, Paulina :)

    OdpowiedzUsuń

W komentarzu możesz zadać mi pytanie, rozpocząć rozmowę z innymi czytelnikami, wnieść coś nowego do danego tekstu, zwrócić mi uwagę na jakiś błąd, czy zwyczajnie wyrazić swoją opinię.

Komentując zawsze zachowuj kulturę i traktuj innych tak jak sam byś chciał być traktowany. Po drugiej stronie siedzą prawdziwi ludzie.